Forskare utanför byggnad i Indien
CHG:s forskare Cecilia Soler, Pia Johansson, Robin Bankel och Jahangir Khan tillsammans med föreståndare och forskare från partneruniversitetet Indian Institute of Management Bodh Gaya.

Samarbete med indiska forskare sätter globala hälsofrågor i fokus

Forskare från Center for Health Governance (CHG) har inlett ett forskningssamarbete med ett indiskt partneruniversitet för att adressera hälsoutmaningarna i den befolkningstäta delstaten Bihar i Indien.

Cecilia Soler
Cecilia Soler, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet.

– Ett forskningssamarbete med Indien ger kunskap om globala hälsoutmaningar och förslag på lösningar, säger Cecilia Soler, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg.

Delstaten Bihar står inför betydande hälsorelaterade problem, och CHG har nu inlett ett samarbete med Indian Institute of Management Bodh Gaya (IIMBG). Fyra forskare från CHG reste i januari till det nya partneruniversitetet för att träffa forskarna.

Målet är att samarbetet ska generera lösningar på hur man kan hantera globala hälsoutmaningarna. Under resan besökte forskarna vårdinrättningar och mötte kollegor och studenter för att diskutera möjliga forskningsområden och projekt.

– Utifrån våra erfarenheter från denna resa, och kommande besök av våra kollegor från IIMBG i maj, kommer vi att utarbeta en gemensam forskningsansökan, säger Cecilia Soler.

En av de största utmaningarna som forskarna stötte på under resan var bristen på resurser och finansiering inom hälsosektorn i Bihar. Trots dessa utmaningar identifierades flera områden där samarbete och innovation kan göra verklig skillnad.

– Digitaliseringen av vården, lokalt och uppsökande hälsoarbete, samt utvecklingen av public-private partnerships, samarbeten mellan offentliga och privata sektorer, är områden där vi kan lära oss mycket och där vi hoppas kunna bidra med nya insikter och lösningar, säger Cecilia Soler.

Forskarna utanför ett hälsocenter i Bodh Gaya.
Forskarna besöker ett hälsocenter i Bodh Gaya.

Genom CHG:s forskningssamarbete med IIMBG får forskarna insikt i och förståelse för olika perspektiv på hälsa och välfärd, vilket i sin tur kan leda till utvecklingen av mer effektiva och hållbara lösningar på globala hälsoutmaningar.

– Ett forskningssamarbete med Indien ger insikt i globala hälsoutmaningar, och lösningar på dessa, tillägger Cecilia Soler.

Text: Jessica Oscarsson