Portättbild på Richard Neutze som ler.
Richard Neutze, professor i biokemi.
Foto: Johan Wingborg

Richard Neutze får ERC Proof of concept

Nu är det klart vilka som får ERC Proof of concept grant i den andra utlysningen 2020. Richard Neutze vid institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet, är en av två forskare i Sverige som får ERC Proof of concept grant.

Bidraget är på 150 000 euro och ger forskare som redan har fått medel från ERC möjlighet att vidareutveckla sina forskningsresultat.

Totalt får 55 forskare från 11 olika länder bidrag. Två av dem är verksamma i Sverige. Richard Neutze är en av dem, den andre är Simon Elsässer vid Karolinska institutet.

Göteborgs universitet

Richard Neutze med projektet "Serial-X: Serial crystallography solutions for synchrotron radiation facilities".

Karolinska institutet

Simon Elsässer med projektet "hmqChIP: Highly multiplexed, quantitative epigenetic profiling".

Här på ERC:s webbplats finns mer statistik och en lista på alla bidragsmottagare