Regelverk behövs som skydd för havet

Idag finns inget heltäckande regelverk som miljöskydd för havet. Det försöker FN:s Intergovernmental Conference on Marine Biological diversity of Areas Beyond National Jurisdiction (BBNJ) nu råda bot för. I dagarna pågår den tredje av fyra mellanstatliga förhandlingsrundor.

Havsvågor rullar in mot strand.

Förhandlingsrundorna syftar till att utforma ett regelverk kring bevarande och hållbart nyttjande av biologisk mångfald i världshaven utanför enskild nations lagstiftning.

Stor del av oceanerna är oskyddade

Jorden täcks till 70 procent av hav och för mer än hälften av haven (64 procent) finns ingen lag som reglerar utnyttjandet.

— Det innebär att 43 procent av jordens yta och inte mindre är 95 procent av oceanernas volym saknar laglig reglering för skydd och hantering av biologisk mångfald, säger forskaren Thomas Dahlgren från Göteborgs universitet.

Han deltar för Sveriges räkning, i den tredje förhandlingsrundan, tillsammans med en jurist och två havsplanerare från Hav och Vattenmyndigheten. Delegationen leds av personal från utrikesdepartementet och miljödepartementet.

Bistår med expertkunskap

De stora frågorna just nu är hur man instiftar marina skyddade områden utanför nationell jurisdiktion och hur man skapar regelverk för dessa. Det gäller vid exploatering av bland annat energi, olja, och fiskeresurser men också DNA från marina arter. Idag finns bara miljöregler för ett fåtal specialområden.

Porträttbild på Thomas Dahlgren— Dokumentet börjar ta form, men det krävs säkert ett och kanske två möten till. Jag har bidragit med en kugge.

Thomas Dahlgren är inbjuden till arbetet i delegationen för att bistå med expertkunskap om den biologiska mångfalden i djuphavet.

— En viktig fråga är hur vi skall klara av att kartlägga arterna som lever där. Ungefär 95 procent av dessa arter återstår ännu att upptäcka och vetenskapligt beskriva. Det är ett enormt arbete att ta fram ett funktionellt register. Men med metodik som jag varit med att utveckla, där vi använder oss av genetik och datorer, som vår vetenskapliga förebild Carl von Linné inte hade, så kommer vi att klara detta, säger Thomas Dahlgren.

Mötet pågår till den 30:e augusti och samlar hundratals delegater från nästan alla världens länder.

Länk till BBJN>>

Kontakt:
Thomas Dahlgren, forskare vid Göteborgs universitet, 031 786 36 70,
0766-183670, thomas.dahlgren@marine.gu.se

Foto:
Hav (Mostphotos).
Porträtt av Thomas Dahlgren, foto Johan Wingborg.