Rättspraktiken ordnar en "pop-up klinik"

Rättspraktiken ordnar en ”pop-up klinik” i samarbete med Göteborgs stads demokratiguider och Medborgarkontoret Västra Hisingen.

Den 4 september deltog juriststudenter från Rättspraktikens fördjupningskurs Praktisk humanjuridik och välfärdsrätt i demokratiguidernas arbete i Biskopsgården. Projektet med demokratiguider är en satsning från staden som syftar till att sprida information om valet i områden där valdeltagandet är lågt.

Rättspraktikanterna får genom en ”pop-up klinik” möjlighet att öva sin förmåga att arbeta med rättsinformation som är ett moment i kursen. Internationellt används ”pop-up clinics” som ett vanligt förekommande inslag hos law clinics som ett sätt att ge juriststudenter möjlighet till praktisk erfarenhet genom att arbeta kring en särskild fråga i en pop-up klinik som ordnas utanför universitetsområdet.”

Mer information kring demokratiguiderna

Rättspraktiken på twitter