Professor Ulf Molau en av huvudförfattarna till ny IPCC-rapport

Idag, den 25 september, släpper FN:s klimatpanel rapporten Ocean and Cryosphere in a Changing Climate. Svensk rapportförfattare är Ulf Molau, professor i växtekologi vid Göteborgs universitet, som skrivit kapitlet High mountains om klimatförändringarna i bergskedjorna.

Alperna, Schweiz.

– FN:s klimatpanel, IPCC, har börjat släppa sådana här specialrapporter för att lätta på trycket inför den stora rapport som kommer under 2021. Och för att få ut viktig information så fort som möjligt släpper IPCC nu idag sex tunga kapitel, säger Ulf Molau.

Tidigare har FN:s klimatpanel släppt en specialrapport om jord och skogsbruk.

Deltar som svensk huvudförfattare

Den nya specialrapporten innefattar de sex första kapitlen i den kommande stora rapporten och handlar om oceanerna och kryosfären, det vill säga alla kalla områden som idag påverkas av glaciärer, snö och permafrost.

– Att de sex första kapitlen släpps i förväg beror på deras angelägenhet, säger Ulf Molau.

Portätt på Ulf MolauKapitlen tar bland annat upp förändringar i polarregionerna, i havsnivåerna och i havets ekologi.

Kapitel två High mountains belyser klimatförändringar som pågår i bergskedjorna. Här är Ulf Molau en av huvudförfattarna.

– Detta kapitel har tagits fram i nära samarbete med kapitlet Polar Regions. Kapitlet High mountains är en nyhet, eftersom dessa resultat intill nu varit spridda på regionala kapitel om Europa, Nordamerika, Sydamerika, Asien och Oceanien. Nu har vi för allra första gången en global sammanställning, säger Ulf Molau.

Vid presskonferensen deltar Ulf Molau som svensk rapportförfattare tillsammans med Lena Lindström och Markku Rummukainen som representanter för SMHI, som IPCC:s nationella kontaktpunkt, samt Magnus Hieronymos från SMHI som expert.

Rapporten Ocean and Cryosphere in a Changing Climate släpps i samband med beslutsmötet i Monaco. I Sverige presenteras rapporten den 25 september kl 14.00 vid en presskonferens på World Trade Center i Stockholm.

Kontakt: Ulf Molau
Professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
031-786 2665, 0708-790533, ulf.molau@bioenv.gu.se

Foto:
Alperna, Schweiz. Foto: Roman Schurte, Unsplash.
Porträtt av Ulf Molau. Foto: Mars Lindroth.