Pris för Bästa doktorsavhandling i ekonomisk historia till Stefan Öberg

Ekonomhistorikern Stefan Öbergs avhandling Social Bodies. Family and community level influences on height and weight, southern Sweden 1818-1968. har fått Svenska Ekonomisk-Historiska Föreningens pris för Bästa doktorsavhandling i ekonomisk historia (okt. 2013 - okt. 2015).

Bild på Stefan ÖbergI sin avhandling visar Stefan Öberg på historiska samband mellan levnadsvillkor och längd. Barn till personer som har yrken med hög status, höga inkomster eller lång utbildning är i genomsnitt längre än barn till personer som har yrken med lägre status, lägre inkomster eller kortare utbildning. Skillnaderna är små i Sverige idag, men var mycket större under 1800-talet.

Stefan Öberg har undersökt hur de sociala skillnaderna ändrades från början av 1800-talet fram till mitten av 1900-talet. Detta är den första studie som undersöker ämnet, med information om familjebakgrund för så gott som alla i en viss befolkning.

Priskommittén bestod av professorerna Lena Andersson-Skog, Umeå, Mats Olsson, Lund, Christer Lundh, Göteborg, Mats Morell, Stockholm och Jan Ottosson, Uppsala. Kommittén motiverar att avhandlingen får priset tack vare ett självständigt, stringent, omsorgsfullt och metodologiskt nydanande arbete inom ett viktigt ekonomiskt-historiskt område.

Läs avhandlingen här

Länk till pressmeddelande i samband med Stefan Öbergs disputation