Prestigefullt kunskapspris till Maria Sundin

Maria Sundin, forskare i astrofysik samt hästsport och teknik vid Göteborgs universitet, har fått stiftelsen Åforsks välrenommerade kunskapspris för 2020. Prissumman är på 100 000 kronor och pristagarna nomineras av rektorer vid universitet och högskolor.

Maria Sundin ler med en blå himmel i bakgrunden.

Maria Sundin, foto Johan Wingborg.

ÅForsk delar årligen ut priset till en forskare som bedrivit framstående kunskapsspridning. 2020 års pris går till forskare och universitetslektor Maria Sundin vid institutionen för fysik, Göteborgs universitet.

– Jag blev så otroligt glad! Det var faktiskt tur att jag satt ner när jag fick telefonsamtalet. Sedan började mina tankar snabbt att gå till alla journalister och redaktioner som jag har samarbetat med under åren. Det har gjort det möjligt att nå ut så mycket i media och därmed vidare till allmänheten på fler sätt.

Medverkat i många olika forum

I nomineringen betonas Maria Sundins stora engagemang för att sprida fakta både om sin egen forskning och om andras som expertkommentator sedan mitten på 1990-talet. Hon har under lång tid lyckats nå ut med vetenskap i olika kanaler till väldigt många människor i alla åldrar och med varierande bakgrunder. Maria Sundin har återkommande anlitats av tv, radio och dagspress. Hon har bland annat medverkat regelbundet i P4 Extra och i GoKväll och varit expertkommentator i SVT inför nobelpriset i fysik.

– Ja, det är väldigt roligt att bli uppmärksammad för den delen av mitt jobb, och det känns lite som en validering av kvaliteten på det jag har gjort. Forskning och undervisning är vi mer vana vid att både utföra och utvärdera hela tiden. Jag känner att jag vill ge ett stort tack till alla som har lyssnat på mig i något sammanhang!

Vad innebär utmärkelsen för dig personligen?

– Utöver att jag är så glad just nu, så vet jag inte riktigt. Det är förstås en ära och en fin merit att ha!

Hur ska du använda prispengarna?

– Jag skulle vilja ta ut hela familjen på en rejäl tågluffning i Europa! Senaste gången jag själv gjorde det var 1984, så det känns som om det är dags. Med tanke på dagens situation med Coronaviruset, så får vi väl se när det kan bli.

Information om tidigare pristagare finns på stiftelsens hemsida: www.aforsk.se

Kontakt: Maria Sundin, maria.sundin@physics.gu.se
031-786 9172, 0766-229172

Om priset
Stiftelsen Åforsk delar varje år sedan 1995 ut ett pris för framstående insatser inom spridandet av kunskap från universitet och högskolor. Såväl spridning av egna kunskaper så som budskap om forskningens betydelse har tidigare prisbelönats. Priset på 100 000 kr är personligt.

Om ÅForsk
ÅForsk har sedan bildandet 1985 som ändamål att verka för forskning och utveckling inom sina huvudområden. Stiftelsen är den största aktieägaren i börsnoterade ÅF Pöyry AB (AFRY). De anslag som delas ut kommer från aktieutdelning från bolaget. Styrelsen består av ledamöter från stiftarna - Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, Skogsindustrierna, Energiföretagen Sverige samt ÅF Pöyry AB (AFRY).