Praktikkursen på kulturprogrammet ledde till jobb!

När Adam Lindgrens praktik på Borås kulturhus gick mot sitt slut hade han blivit erbjuden ett jobb. Han tvekade inte till att tacka ja, och jobbar nu som muséeguide på Borås konstmuseum vid sidan av studierna på kandidatprogrammet Kultur. Många arbetsplatser har ett behov av det som kulturvetare kan, tror han, nämligen att tänka "out of the box".

Hej Adam, att få jobb tack vare sin praktikplats måste vara glädjande!
–Ja verkligen! Jag blev erbjuden jobbet redan under praktiktiden vilket kändes oväntat. Jag visste inte att det gick att bli erbjuden kulturjobb på det här sättet om man inte har meriter, något som jag inte har eftersom jag inte har avslutat mina studier än. Nyligen hörde även Borås stadsteater av sig och vill erbjuda mig en tjänst som projektledare, men jag tackade nej för att kunna skriva färdigt min kandidatuppsats. Men de behöll mina uppgifter och skulle höra av sig igen.

Hur fick du jobbet och trivs du? Adam Lindgren
–När min blivande arbetsgivare på Borås konstmuseum tog mig åt sidan och frågade vad jag tyckte om konst och kultur var jag ärlig med att konst för mig är en hobby. Men hon hade hört från min praktikhandledare att jag var duktig och var dessutom intresserad av min utbildning. Hon erbjöd mig en tjänst, och nu jobbar jag som muséeguide på kvällar och helger. Jag trivs jättebra och känner mig väldigt hemma.

Hade du haft jobb idag utan praktikkursen tror du?
–Nej, det hade jag inte haft av flera skäl, dels så hade jag inte haft det självförtroendet jag fick av att vara delaktig på en arbetsplats, dels hade jag inte trott att jag kunde vara kvalificerad. Jag hade aldrig sökt det jobb jag har nu eftersom jag inte läst konstvetenskap, jag hade aldrig trott att jag har den kompetensen som krävdes. Praktikkursen behövs verkligen i utbildningen.

Vilka färdigheter var oumbärliga på din praktikplats för dig?
–Att vara självständig och att tänka kritiskt. Det är något som vi lär oss på universitetet och jag tror att arbetsplatserna gillar det.

Hur kan man skapa samma öppning till jobb åt andra humaniorastudenter?
–Jag tror att felet ligger i arbetsmarknadens fördomar om humanister. Jag tänker att det finns stor potential för humanister att jobba lite överallt och inte bara inom kulturfältet, exempelvis inom privata företag. Vi får så mycket kritisk träning när vi läser humaniora, vilket gör att vi har lätt att ta in ny information. De praktiska kunskaperna går att lära sig på plats. Jag tror att många arbetsplatser skulle må bra av att anställa en humanist, vi är bra på att tänka ”outside of the box”, att komma med nya idéer.

Tack Adam och lycka till!