Pernilla Rendahl - ny docent i finansrätt

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har antagit juris doktor Pernilla Rendahl till docent i finansrätt.

Pernilla Rendahls forskning är inriktad på mervärdesbeskattning i en internationell kontext. Hennes pågående forskningsprojekt omfattar mervärdesskattens funktionalitet eller ändamålsenligt, särskilt avseende gränsöverskridande beskattning av medietjänster, finansierat av Ragnar Söderbergs stiftelse. Hon har även gjort komparativ forskning om EU-mervärdesskatterätt samt motsvarande kanadensiska och australiska mervärdesskattesystem (goods and services tax). Forskningen inkluderar frågor om såväl dubbelbeskattning som oavsiktlig dubbel icke-beskattning, särskilt avseende digitala tillhandahållanden och immateriella tillgångar.

Hemsida
Publikationslista