Per-Ingvar Brånemark postumt hedrad i USA

Professor Per-Ingvar Brånemark har postumt blivit invald i National Inventors Hall of Fame.

En institution som hyllar stora uppfinnare och vetenskapsmän. Han är i gott sällskap med andra giganter som Thomas Edison, Louis Pasteur, John Ericsson och Alfred Nobel.

National Inventors Hall of Fame grundades 1973 och är beläget på amerikanska patentverkets område i Alexandria, Virginia. Per-Ingvar Brånemark och de andra invalda kommer att hedras vid en cermoni den 5 maj 2016.

Per-Ingvar Brånemark blev prosektor i anatomi vid Göteborgs universitet 1963 och  utnämndes till professor 1979. År 1992 fick Brånemark Söderbergska priset, utomlands känt  som ”lilla Nobelpriset”. Han blev professor emeritus 1994. Han avled i slutet av 2014,

The National Inventors Hall of Fame >>