Samtal mellan David Benelbaz, Erik Alvstad och Elisabeth Punzi på Judiska salongen
Foto: Judiska salongen

På strövtåg längst Kabbalas vindlande stigar

Judiska salongen arrangerade den 12 december 2023 ett samtal om Kabbala på Göteborgs litteraturhus. Samtalet leddes av CCHS-forskaren Elisabeth Punzi som talade kabbala tillsammans med David Benelbaz, leg psykolog och psykoanalytiker, samt Erik Alvstad, lektor i religionsvetenskap vid Malmö universitet, som forskar om religionshistoria med särskilt fokus på judaistik.

Samtalet följde Kabbalas vindlande och rika historia och handlade om hur den utvecklades inom den sefardiska judendomen och spreds och utvecklades då judarna fördrevs från Spanien. Kabbalas roll inom den östeuropeiska judendomen, och hur den påverkade både litteratur, inte minst Kafkas verk, och psykoanalys, stod också i fokus. Samtalet handlade om hur detta judiska kulturarv fått en plats i samtiden, där det finns ett stort intresse för dess tanketradition och dess mer mystika delar.

Judiska salongen var helt full denna kväll vilket vittnar om det stora samtida intresset, säger Elisabeth Punzi efter kvällens samtal.

Elisabeth Punzi, psykolog och kulturarvsforskare vid GU, höll i samtalet om Kabbala på Judiska salongen
Foto: Jenny Högström Berntson

Judisk mystik - kabbala

Genom en utveckling av äldre judisk mystik växte kabbala fram i Spanien och Provence på 1100-talet. Den grundläggande föreställningen var att det finns en annan verklighet än den vi ser. Samtalet på Judiska salongen tog upp kabbalas utveckling från den sefardiska judendomen, över chassidismen och till nutida kultur. Bland annat diskuterades exempel på hur Franz Kafka inspirerades av mystiken och om kabbalas likheter med och eventuella påverkan på psykoanalysen.

Medverkande var Erik Alvstad, lektor i religionsvetenskap vid Malmö universitet och David Benelbaz, leg psykolog och psykoanalytiker (IPA). Samtalsledare var Elisabeth Punzi, leg psykolog, docent vid Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete och Centrum för kritiska kulturarvsstudier.

Livets träd som det representeras i Kabbala, innehållande Sephiroth. Sefirot (även sephiroth) är inom kabbalan de tio attribut eller emanationer som bygger upp livets träd.
Foto: Wikimedia commons
Fakta

Judiska Salongen arrangerar öppna evenemang med judiskt tema inom litteratur, konst, teater, musik, film, dans och andra kulturområden. Vi är en ideell arrangörsförening, religiöst och partipolitiskt oberoende, och vänder oss till alla som är intresserade av judisk kultur. Judiska salongen vill motverka antisemitism och andra former av rasism och diskriminering.