Med hjälp av teknologi som avläser ögonrörelser har masterstudenterna inom marknadsföring och konsumtion, Maryam Mehdizadeh och Camilla Ghezzi, undersökt hur människor reagerar på destinationsbilder av flera turistmål. Samtliga bilder innehöll utmärkelsen och hållbarhetslogotypen Global Destination Sustainability Index, som Göteborg har tilldelats sex år i rad som en av de mest hållbara destinationerna.
Spårat blickar med eyetracking-teknik
Genom att spåra ögonrörelser har studenterna försökt att förstå om deltagarna faktiskt har tittat på hållbarhetsmärkningen, oavsett om de har skett omedvetet eller avsiktligt. Eyetracking-utrustningen utlånades av Handeslabbet på Högskolan i Borås.
– Vi tyckte att det var intressant att undersöka vilka effekter dessa logotyper har i turistbranschen, mer specifikt inom hållbarhetsområdet, säger Camilla Ghezzi.
Efter att deltagarnas ögonrörelser analyserats har de fått svara på intervjufrågor. De flesta reflekterade inte över hållbarhetsmärkningen på bilderna.
– Flera har sett logotypen och har förstått att den har med hållbarhet att göra, men de har inte riktigt haft kunskap om hållbarhetslogotyper i turistkontext, säger Camilla Ghezzi.
Baserat på de svar de samlat in tror Maryam Mehdizadeh och Camilla Ghezzi att mer insatser för att öka kännedomen om olika hållbarhetscertifikationer kan komma att behövas inom turistindustrin.
– Om vi tar oss själva som exempel, så har vi mer kunskap om hållbarhet inom modeindustrin och livsmedelsproduktion. Innan vi startade detta projekt hade vi ingen kännedom om hållbarhetscertifieringar inom turistindustrin, säger Maryam Mehdizadeh.
– Om vi upptäcker att deltagarna tittar på logotypen men inte förstår dess innebörd och vad det betyder att få en utmärkelse för hållbarhet, då indikerar det att fler personer behöver informeras om tillgängliga hållbarhetscertifieringar och vad det innebär att få en sådan utmärkelse, säger Camilla Ghezzi.
Text och video: Simon Fredling Jack, kommunikatör.