Nytt projekt:Läsa med de yngsta

Läsa med de yngsta - följeforskning av Läsrörelsens projekt Berätta, Leka, Läsa - är ett projekt med syfte att studera ett samarbete mellan förskola och bibliotek runt små barn och berättelser.

"Berätta, Leka, Läsa" är ett samarbete med förskolor och bibliotek om närläsning av böcker med barn som är upp till tre år. Det leds av den ideella föreningen Läsrörelsen och genomförs i Sörmlands, Västmanlands och Örebro län 2013 - 2015. Alla deltagande barn får en av tre speciellt utvalda bilderböcker som man arbetar med i förskolan och hemma under den termin som varje förskola deltar. Totalt deltar 140 förskolor och 2460 barn.

I "Läsa med de yngsta" studeras projektet genom kvalitativa metoder och utvärderingar. Fokus ligger på barnens, pedagogernas och bibliotekariernas perspektiv.

Deltagande forskare är Barbro Johansson docent etnologi och Sandra Hillén fil dr etnologi. Projektet finansieras av Allmänna arvsfonden och PostkodLotteriets Kulturstiftelse genom Läsrörelsen 2013-2015.

Mer om Läsrörelsen