Poster för utställningen

Nyexaminerade fotostudenter ställer ut på Landskrona Foto Festival

De var mitt i förberedelserna inför den traditionsenliga examensutställningen på Röda Sten Konsthall när Coronapandemin gjorde sitt intåg i Sverige. Utställningen fick ställas in och en digital presentation av verken fick ersätta den fysiska utställningen. Nu ställer årets examensstudenter i fotografi på HDK-Valand ut i samband med Landskrona Foto Festival 4–20 september.

Växande svampar. Ett ansikte utan anletsdrag. Ett hemsökt stadslandskap. I utställningen möter vi konstverk från de 25 nyligen examinerade fotostudenterna.

”Verken kom till i den klyfta i vår samtid som Coronapandemin har inneburit. När vi nu kan ställa ut och, på behörigt avstånd, möta en publik är vi oerhört glada. Även om alla inte valt att visa sina examensverk utan nya alster så innebär det en möjlighet att få ett avslut på vår gemensamma studietid”, skriver Lauren Spencer och Oskar Kardemark, två av de tidigare masterstudenterna i utställningstexten.

I utställningen återfinns fotografier som vi är vana att se dem, till exempel printar från negativ eller digitala filer. Men vi möter också verk som utmanar gränserna för vad fotografi kan vara; kameralöst fotografi, digitala animationer, brev, arkivmaterial, teckningar och skulpturala experiment.

Utställningens teman är många och inkluderar miljöångest, utforskande av historiska händelser och skeenden, geo- och könspolitiska frågor och den queera blicken. Besökaren kommer få färdas genom fysiska och mentala landskap i urbana och lantliga miljöer, genom institutionella arkiv och intima scener.

”Utställningen återspeglar funderingar som vi bär i vårt kollektiva medvetna, vid sidan av den stora utmaning vi delar nu – den pandemi som världen försöker bekämpa. Medan vi navigerar genom en osäker tid kvarstår vårt fundamentala behov av att utforska vår mänsklighet. I denna utställning gör vi det genom tecken, genom fotografi, i alla dess former”, skriver Lauren Spencer och Oskar Kardemark.

Medverkande konstnärer:

Alexander Gustaf-Thompson, Anna Jarosz, Björn Engberg, Caitlin E. Littlewood, Cecilie Penney, Charlotta Hammar, Elton Wååg, Emma Sandström, Eric Sundevåg, Frida Braide, Hanna Antonsson, Jenny Johansson, Josef Kovac, Lars Dyrendom, Lauren Spencer, Lisa Sterner, Marie Flarup Kristensen, Mathilda Frykberg, Matilde Søes Rasmussen, Monika Balu, Oskar Kardemark, Petronella Åslund, Sophie Forsgren, Stefano Conti, Theo Elias

We’ve been sent a strange sign

Borgmästaregatan 3,
261 32 Landskrona