Huvudbyggnad för UWC, Faculty of Dentistry , Kapstaden, Sydafrika
Deltagarna på resan framför huvudbyggnaden för Faculty of Dentistry, UWC, Kapstaden, Sydafrika
Foto: Anja Ehn

Nya möjligheter för utbyte med Sydafrika

Internationaliseringsanvariga Nina Sabel, Harriet Hedegård och Anja Ehn samt Ingeborg Herbertsson från Sahlgrenska akademins International Office besökte i början av februari University of Western Cape (UWC), Sydafrika. Institutionen har sedan tidigare kontakt och samarbeten med tandläkarprogrammet på UWC.

Syftet med resan var att formalisera samarbetet och få till stånd bilaterala utbyten för våra studenter på tandläkarprogrammet och tandhygienistprogrammet. Vi besökte campus UWC där vi hade möten med fakultetspersonal om avtal. Vi fick även en historisk rundtur på campus. UWC och deras studenter deltog aktivt i kampen mot apartheid. De berättade stolt om sin historia.

Mobilklinik
Dr Khabiso Ramphoma, Harriet Hedegård, Ingeborg Herbertsson, Dr Dirk Smit och Nina Sabel framför en av de mobila klinikerna.
Foto: Anja Ehn

Vi besökte även de två sjukhusen där tandläkarstudenter praktiserar, Tygerberg Hospital och Mitchell’s plain Melomed hospital. Tandvårdsbehovet är enormt i Sydafrika. Personalen på Tygerberg dental hospital deltog i volontärarbete på helgerna tillsammans med studenterna. I en tandläkarbuss med tre behandlingsstolar åker personal och studenter ut i olika områden med stora vårdbehov. De behandlar ca 300 patienter på en dag. För att nå ut med tandvård på landsbygden deltar tandläkarskolan varje år på ett hälsotåg som åker ut i landet. Både läkarstudenter, sjuksköterskestudenter och tandläkarstudenter åker med på tåget.

Under vår vistelse besökte vi även en klinik i Nyanga en kåkstad utanför Kapstaden som tandläkare Kerstin och Bert Lundgren varit med och startat upp för många år sedan. Där bedrivs ett preventivt arbete kring invånarnas orala hälsa. På kliniken arbetade bland annat en ung kvinna som tandhygienist - hon var uppvuxen i Nyanga och ville ge tillbaka till sitt område.

Bild från möte med UWC
Möte med representanter för UWC Faculty of Dentistry, bl a professor Razia Adam (längst till vänster) och bredvid henne dr Khabiso Ramphoma.

Vi träffade även institutionspersonalen och dean Yenghopal. Tillsammans med UWCs internationaliseringsanvariga vi diskuterade möjligheter till samarbeten. UWC kan erbjuda våra studenter en stor mängd patienter med olika typer av tandsjukdomar. Vi i vår tur kan erbjuda de sydafrikanska studenterna kunskap om hur vi arbetar med prevention och ny teknologi inom odontologi.

Vi planerar nu att bjuda in personal från UWC Dental University och vi kommer att delta i deras journal club. Vi hoppas också att kunna enas om förutsättningarna för ett första avtal, ett sk memorandum of understanding, samt skapa möjligheter för forskningssamarbeten i framtiden. Förhoppningen är att göra ett första kort utbyte 2024. Besöket var lärorikt på många plan och vi ser fram emot utbyten och möjligheter till framtida samarbeten.

TEXT och FOTO: Anja Ehn