Ny studie om mikroplasts påverkan på fisk

FN har identifierat plastföroreningar i havet som en av världens största miljöutmaningar. En ny doktorsavhandling från Göteborgs universitet har undersökt vilka effekter plastbitar på några tusendels millimeter har på fisk.

Fyra regnbågslaxar simmar på rad och utfodras.

Regnbåge vid utfodringsförsök, foto Giedre Asmonaite.

Tidigare studier har visat att plastpartiklar av molekylär storlek kan ha giftiga effekter på djur som utsätts för dem. Partiklarna kan påverka organismer som lever i vattnet och kemikalierna i partiklarna kan läcka ut gifter.

Studier på mikroplast, partiklar av plast från en mikrometer upptill fem millimeter, är däremot få. Mikroplast kan komma från olika typer av plast och ha olika former och kemiska sammansättningar.

Ytterligare kunskap krävs

Mikroplast från experiment, ser ut som stenblockI ett doktorandprojekt har Giedre Asmonaite undersökt om, och i så fall hur, mikroplaster i vattenmiljö påverkar marina organismer och om plastkemikalierna läcker ut gifter. Hon undersökte effekterna av mikroplast i storleksspannet 1-4 tusendels millimeter på regnbåge och spigg.

– De effekter vi förväntade uteblev förvånade nog, säger Giedre Asmonaite, författare till den nya avhandlingen.

Mikroplast under mikroskop, svarta prickar syns.Inga negativa effekter syntes på fiskarnas tarmfysiologi.

– Vi kunde inte heller se att plastpartiklarna läckte ut kemikalier. Så mikroplast i den storleksklassen verkar inte fungera som mekaniska eller kemiska risker för fisk som äter den och inte heller ge negativa effekter på fiskens hälsa, säger Giedre Asmonaite.

Hon understryker att detta är resultat från en enstaka studie och att mycket forskning kvarstår att göra.

Porträtt av Giedre Asmonaite, som ler– Under de senaste åren har vi lärt oss alltmer om mikroplast i den naturliga miljön, men kunskapsbrister och osäkerheter kring denna fråga kvarstår, särskilt när det gäller vilka effekter exponeringen av olika typer av mikroplast på sikt kan leda till för vattenlevande organismer, säger Giedre Asmonaite.

Avhandlingens namn: Microplastics in the aquatic environment: insights into biological fate and effects in fish
Länk till avhandlingen>>

Handledare: Bethanie Carney Almroth

Fakta
Mikroplast är i storleksordningen en mikrometer till 5 millimeter. Nanopartiklar av plast är i storleksordningen en nanometer till en mikrometer.

Kontakt:
Giedre Asmonaite, institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet, e-post: giedre.asmonaite@bioenv.gu.se

Foto:
Regnbåge (Oncorhynchus mykiss) vid utfodringsförsök, foto Giedre Asmonaite.
Mikroplast från experiment, foto Giedre Asmonaite.
Mikroplast under mikroskop, foto Giedre Asmonaite.
Porträtt av Giedre Asmonaite (privat). I bakgrunden Göteborgs hamn.