Ny säsong av Studio natur

Nu drar Studio natur igång, ett naturprogram i SVT där programledare Linda Olofson och hennes tre naturexperter besvarar tittarnas kluriga frågor om djur och natur. Med som expert i denna nionde säsong av programmet är, som alltid, Kristina Snuttan Sundell, professor i zoofysiologi vid Göteborgs universitet.

Kristina "Snuttan" Sundell håller en kameleont

Nya avsnitt av Studio natur med professor Kristina "Snuttan" Sundell.

Ser du fram emot ytterligare en säsong av Studio natur?

– Absolut, men det är alltid lite pirrigt inför varje säsong – att se och höra hur själva slutprodukten blir.

Vad kommer höstens program att handla om?

– Som vanligt är det allt mellan himmel och jord, stort och smått – bland annat i fåglarnas värld och mycket om djur och natur i vår närhet och i vår tjänst.

Vad är det bästa med Studio natur?

– Det absolut bästa är frågorna – att det är tittarnas egna frågor. Saker som man ser när man är ute i naturen eller cyklar till jobbet och börjar fundera på: Varför gör igelkotten så eller varför ser den fågeln så konstig ut? Eller som handlar om saker som man läst eller ser på TV och börjar undra hur det kan fungera – då är det bara att skriva ner frågan och skicka till Studio Natur – för dessa vardagsfrågor är de absolut bästa frågorna.

Har du fått några ovanligt kluriga eller roliga frågor under årens gång?

rkvesita till programmet studio natur– De allra flesta frågor är ganska kluriga. Det är det som är så roligt med tittarnas egna frågor – för det är ju just klurigheter man går och funderar på – och när frågorna är kluriga är de oftast också roliga. I årets säsong har vi haft många av den typen frågor som jag gillar bäst, frågor om hur djur eller organ eller system fungerar, då kan man få ”nörda” ner sig i förklaringar och försöka hitta på experiment som visar det.

– Vi har i år också ett program som handlar mycket om vad vi kan lära oss av djuren och naturen – hur kan spindeltråden vara så otroligt stark men ändå så flexibel, hur kan musslans lim fungera och härda under vatten, kan vi göra kläder av tång- det finns så många fantastiska lösningar i naturen som vi kan försöka ”härma” och dra nytta av.

Ni är ett gäng som jobbat länge ihop nu. Vad tänker du om det?

– Det är fantastiskt roligt. Vi har ju verkligen lärt känna varandra och har väldigt roligt ihop i studion och bredvid. Vi syns i stort sett bara under själva TV inspelningarna, inte några andra gånger under året, men det är verkligen som med riktigt gamla goda vänner att även om man inte setts på mer än ett halvår så fortsätter man bara pratandet där man slutade senast.

Vad ser du mest fram emot med årets säsong?

Kristina "Snuttan" Sundell i tv-studion– Experimenten är alltid väldigt spännande; att se hur de verkligen blir och ser ut i TV-rutan. I år kommer jag till exempel att ”leka haj” och försöka hitta en fisk som gömmer sig under sanden genom att försöka mäta den elektricitet som fisken utsöndrar. Sedan har jag som vanligt med mig en mängd roliga djur från havet – det är ju alltid väldigt roligt att få visa upp dessa fantastiska djur och hur de fungerar – för det sprider ju en doft av västkusten runt om i landet. En av mina favoriter pirålen gör till exempel come back.

Premiär på torsdag den 25 oktober.

– Skicka gärna in alla era frågor – stort som smått – för det kommer att bli en 10:de säsong har TV lovat oss.

Länk till Studio Naturs avsnitt på SVT Play>>

Kontakt:
Kristina "Snuttan" Sundell, professor i zoofysiologi vid Göteborgs universitet, telefon: 031-786 36 71, mobil: 0702-00 41 08, e-post: kristina.sundell@bioenv.gu.se