Ellen Schagerstöm och Angela Wulff.

Ny säsong av Algpodden – nu ännu nördigare

Hösten 2021 startade algforskarna Ellen Schagerström och Angela Wulff Algpodden. Efter 22 avsnitt om allt från surt kärringhår till spirulina kommer nu en andra säsong.
- Den här gången kommer vi gå ännu mer på djupet. Det finns fortfarande mycket att berätta om från algernas spännande värld, säger Angela Wullf.

Vad har ni fått för respons på första säsongen?

– Vi har fått mycket positiv och rolig feedback. Bland annat har vi fått höra att "vi låter som ett gammalt gift par". Men det bästa är nog den lyssnare som hörde av sig med att vi inspirerat till att ta upp universitetsstudierna igen efter 20 år i yrkeslivet.

Vad har varit roligast?

– Lyssnare som hör av sig och att helt enkelt få grotta ner sig lite extra i det som jag brinner för. Att tjöta med Ellen ger så mycket positiv energi.

Ni har bett lyssnarna skicka in förslag på vad ni ska ta upp. Vilka önskemål har ni fått?

– Flera lyssnare vill att vi pratar om algodlingar, både i liten och stor skala. Och de undrar om det går att ha en egen hobbyodling av alger. Vi har också fått önskemål om att prata mer om olika användningsområden av alger. Flera vill också att vi ska nörda ner oss mer i olika arter, och det lovar vi att göra!

Vad handlar det första avsnittet i nya säsongen om?

– Där tar vi upp en ny rapport som föreslår att alger ska användas för att rädda klimatet. Och så berättar vi mer om vad vi kommer att ta upp i resten av säsongen.

Blir det några nya inslag?

– Ja, vi ska faktiskt ut på en turné och göra inspelningar live från fältet. Vi ska också livepodda under Vetenskapsfestivalen. Det ska bli spännande!

Text: Karl-Johan Nylén

Om Algpodden

Algpodden görs av Angela Wulff, professor i marin ekologi vid Göteborgs universitet och Ellen Schagerström, forskare på Nationellt centrum för marin vattenbruksforskning, Swemarc, vid Göteborgs universitet. Avsnitten kommer ut varannan vecka. Alla avsnitt finns att lyssna på här.