Ny professor i kulturvård

Fem frågor…
… till Gunnar Almevik, som utnämnts till professor i kulturvård med inriktning mot hantverksvetenskap vid Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Hur ser du på att bli professor?

– Det känns som ett erkännande av resultaten av många år av hårt arbete med forskning, utbildning och samverkan inom kulturvården.

Vad innebär utnämningen för dig?

– Jag drivs främst av idéer och undran inför tingen och samhället, och kommer väl fortsätta sträva med det.

Förändrar det här något i ditt arbete?

Gunnar Almevik– Jag är nu examinator i forskarutbildningen, vilket innebär att jag kan påverka forskarutbildningen och examinera doktorander.

– Vad annat det kan resultera i vet jag inte riktigt. Jag är akademiforskare för Kungliga Vitterhetsakademien med kulturhistorisk forskning inriktad mot byggnadshistoria. Mitt projekt handlar om de medeltida stav- och timmerkyrkorna, och förhoppningsvis kan professuren öppna för nya spännande forskningssamarbeten.

Närmaste forskningsuppgift att ta tag i?

– Jag arbetar med en artikel om stavkyrkorekonstruktioner som belyser hur man kan förstå och vad man kan förstå genom rekonstruktion.

Den viktigaste framtidsfråga-forskningsfråga som du ser det?

– Den viktigaste forskningsfrågan är digitaliseringen inom ämnesområdet. Digitaliseringen förändrar hur vi bedriver forskning och hur vi undervisar och hur vi samverkar med samhället.

– Digitaliseringen är inte en fråga som kan hanteras inom ett avgränsat expertområde. Jag arbetar själv mödosamt med teknikskiftet i byggnadsdokumentation, från måttband och tuschpenna till punktmoln och spelmotor. Digitaliseringens effekter, möjlighet och problem, berör alla delar av samhället. Vi som arbetar inom högskolan med forskning och utbildning av akademiker har ett stort ansvar.

Kontakt:
Gunnar Almevik, professor vid institutionen för kulturvård, Göteborgs universitet
gunnar.almevik@conservation.gu.se, 031-786 9301, 0766-229301