Ny professor i biokemi

Fem frågor...
...till Gergely Katona som utnämnts till professor i biokemi vid Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Hur ser du på att bli professor?

– Det är ett steg på vägen som ger mig möjlighet att arbeta vidare med mina mest ambitiösa planer.
Utnämningen får mig att mer uppskatta min återstående tid som forskare. Även om jag känner mig som en ung forskare, är jag det inte längre. Därför viktigt att jag i min roll ger stöd och guidar kommande generationer av forskare.

Gergely Katona

Vad innebär utnämningen för dig?

– Jag har blivit uppvaktad av min omgivning, vilket känns roligt! Utnämningen har gett mig möjlighet till en stunds paus. Annars arbetar jag främst i samma projekt och med samma personer som tidigare och min nyfikenhet är densamma som innan utnämningen.

Förändrar det här något i ditt arbete?

– Det innebär inte några drastiska skillnader utan arbetet kommer att förändras succesivt. Jag kommer att ha ett större ansvar för den pedagogiska planeringen vilket är en stor förändring från tidigare. Jag kommer även att se hur jag kan arbeta mer effektivt genom att använda de digitala resurser som finns inom organisationen.

Närmsta forskningsuppgift att ta tag i?

– Min främsta utmaning ligger i att förklara hur levande strukturer själva organiserar sig och hur atomernas förändringar bidrar till detta. Jag skulle bli lycklig som forskare om jag kunde förutspå vilken struktur en liten proteinmolekyl kommer att utvecklas till och varför den gör det.

Den viktigaste framtidsforskningsfråga som du ser det?

– Jag försöker förstå hur universum fungerar mer än att jag försöker förändra det. Jag tror nämligen att världen förändras sig oberoende av mig. Min forskning handlar mer om att i förväg kunna förutsäga vad som kommer att ske snarare än att påverka skeendet. Jag tycker att forskare bör drivas av sin intuition och drivkraft snarare än av någon annans önskan eller uppfattning.