Ny period för Centrum för konsumtionsforskning

Centrum för konsumtionsforskning (CFK) har fått ytterligare 6 år vid Göteborgs universitet. Den nya verksamhetsperioden sträcker sig fram till december 2025. – Jag ser verkligen fram emot att utveckla konsumtionsforskningen vidare i en tid där konsumtionens betydelser blir allt viktigare att förstå, såväl i vardagslivet som på ett globalt plan, säger Magdalena Petersson McIntyre, forskare.

Centrum för konsumtionsforskning (CFK) har fått ytterligare 6 år vid Göteborgs universitet. Den nya verksamhetsperioden sträcker sig fram till december 2025. CFK har funnits på Göteborgs universitet sedan 2001. Styrgruppen har ledamöter från 4 fakulteter: Handelshögskolan och Humanistiska, Samhällsvetenskapliga och Utbildningsvetenskapliga fakulteterna.

I samband med den nya verksamhetsperioden uppdaterar vi namnet till Centrum för konsumtionsforskning och Centre for consumption research.

Under de kommande 6 åren tar Magdalena Petersson McIntyre över rodret som föreståndare.

– Vi gläder oss åt att lämna CFK i trygga händer. Magdalena har varit på CFK sedan 2003 och forskat inom mode, digitalisering och hållbarhet, ofta ur ett genusperspektiv. Hon har en enastående förmåga se och analysera de konsumtionsutmaningar vi står inför när samhället förändras, säger Ulrika Holmberg och Helene Brembeck, tidigare föreståndare.