Kursen ges på grundnivå och vänder sig till yrkesverksamma som vill fördjupa sin kunskap inom upplevelsedesign. Det kan handla om designers inom olika fält, guider, restaurangpersonal, eller anställda på museer och kulturinstitutioner.
– Kursen syftar till att skapa ett forum för dem som vill arbeta med upplevelser på ett hållbart och inkluderande sätt. Här integreras forskning om hållbarhet inom evenemang och turism med designmetoder och kunskap från designfältet, säger Helena Kraff på HDK-Valand som är kursansvarig.
Samspel mellan akademi och bransch
Den är framtagen inom ramen för Centrum för Turism, ett interdisciplinärt samarbete mellan forskare på fyra fakulteter vid Göteborgs universitet: Konstnärliga, Naturvetenskapliga och Humanistiska fakulteten samt Handelshögskolan. Kursdeltagarna får ta del av den senaste forskningen inom området samtidigt som gästföreläsningar från branschaktörer stärker kopplingen till verklighetens utmaningar.
– Samspel mellan akademi och bransch är viktigt. Bra forskning och utbildning bygger ofta på en nära samverkan med och input från praktiken. När forskning och praktik samverkar möjliggörs ett holistiskt utforskande som utmanar och utvecklar, säger Helena Kraff.
Vill ge deltagarna mod
Under terminens gång går kursdeltagarna igenom teman som inkludering, social hållbarhet, kulturarv, digitalisering och etiska dilemman. Examination sker både genom individuella quiz och ett praktiskt projekt där deltagarna får ta fram, presentera och reflektera över sina egna upplevelsekoncept.
– Vi vill ge deltagarna verktyg och mod att tänka nytt kring hur upplevelser kan utformas – inte bara för att underhålla, utan för att skapa mening, inkludering och hållbar förändring. Det finns så mycket kreativ kraft hos dem som arbetar inom kultur, turism och besöksnäring, och den här kursen är ett sätt att ta vara på den kraften, säger Eva Maria Jernsand från företagsekonomiska institutionen som är lärare på den nya kursen.