Ny docent i matematik

Tre frågor till Magnus Goffeng som antagits som oavlönad docent i matematik vid Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Vad handlar din forskning om?

– Min forskning handlar om icke-kommutativ geometri. Det är en gren av matematik där man studerar geometri och topologi med hjälp av analytiska metoder inspirerade av kvantmekaniken.

Hur kan din forskning användas av samhället?

– Problemen jag arbetar med gäller grundforskning. Ofta kommer grundforskning i matematik till användning ute i samhället först långt efter en upptäckt.Magnus Goffeng Som exempel kan man tänka på Fermats lilla sats som upptäcktes på 1600-talet men först 340 år senare fann en användning i datakryptering, som används dagligen av de flesta närhelst man använder ett kreditkort eller en telefon.

– Matematiken jag arbetar med syftar till att förstå de matematiska strukturerna som kommer från geometri med idéer från teoretisk fysik, och förhoppningsvis kan man föra tillbaka några idéer åt andra hållet.

Vad blir mest spännande i framtiden?

– Att se hur mycket helhet jag kan skapa kring mina senaste års forskningsresultat.

Kontakt:
Magnus Goffeng, universitetslektor vid institutionen för matematiska vetenskaper
magnus.goffeng@gu.se, 031-772 1091

Foto: Setta Aspström