Ny docent i beräkningsbaserad kemi

Tre frågor till Samuel Genheden som antagits som oavlönad docent i beräkningsbaserad kemi vid Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Vad handlar din forskning om?

Samuel Genheden– Min forskning går ut på att ta fram nya metoder för att med hjälp av datorer studera olika processer och molekyler i cellmembran.

– Vi vill bland annat kunna beräkna hur lätt det är för små molekyler att ta sig över cellmembranet och hur proteiner i membranet hjälper celler att kommunicera med varandra.

Hur kan din forskning användas av samhället?

– Min forskning kan leda till en bättre förståelse för hur läkemedel fungerar och på så sätt bidra till design av nya preparat. Min forskning kan också bidra till att framställa morgondagens biobränslen genom att designa mer tåliga mikroorganismer.

Vad blir mest spännande i framtiden?

– I framtiden blir det spännande och se om vi kan skala upp beräkningarna till större system så att vi kan göra dem mer realistiska i datorn. Det ska också bli spännande och se om vi kan få en större acceptans för datorberäkningar i kemi- och biologiforskningen.

Kontakt: Samuel Genheden samuel.genheden@gu.se

Porträttfoto av Samuel Genheden taget av Mikael Nyström, Maverick by Sigma.