Nordiskt symposium om matturism-labb

Den 3-4 juni arrangerade Centrum för turism ett nordiskt symposium om matturism-labb (Nordic symposium on food tourism labs). 11 deltagare från Norge, Danmark och Sverige samlades i det nyetablerade Garveriet i Floda, cirka 30 km öster om Göteborg.

De gamla industrilokalerna fungerar som mötesplats och ”think-tank” för hållbar mat, med restaurang, bageri, konferensrum och snart även växthus, odlingslotter och egen fiskodling. En av delägarna, Matts Johansson, introducerade konceptet för forskarna, som också presenterade sin pågående forskning. Givande diskussioner uppstod kring innovationsprocesser, miljöer, aktörer och metoder/verktyg. Dagen avslutades i matstudion där deltagarna tillagade och åt middag tillsammans.

Dag två fortsatte med presentationer och diskussioner, nu på Handelshögskolan. Eftersom flera discipliner och institutioner var representerade resulterade symposiet i ny kunskap och många intressanta idéer om framtida samarbeten.

Text: Eva Maria Jernsand

Photo: Chiara Rinaldi