Miljöperspektivet viktigt för nyutnämnd professor

Fem frågor…
… till Johan Uddling som utnämnts till professor i biologi, med inriktning botanisk ekofysiologi, vid Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Hur ser du på att bli professor?

– Det känns bra. Jag tycker egentligen inte att titlar är särskilt viktiga, men uppskattar utnämningen ändå. Som en bekräftelse på att jag gjort något bra. Och så har mamma och pappa lärt mig att det är viktigt att fira, så det har jag gjort.

Förändrar det här något i ditt arbete?

– Det får framtiden utvisa. På kortare sikt tror jag inte det, eftersom jag trivs bra med inriktningen på både forskning och undervisning. Johan UddlingPå längre sikt vill jag bli en mer utåtriktat samhällsengagerad forskare. Kanske kan professorstiteln vara nyttig då.

Närmaste forskningsuppgift att ta tag i?

– Min forskning är ganska bred. Jag studerar hur växter påverkas av klimatet och atmosfärens sammansättning (inklusive luftföroreningar) i olika ekosystem, från Norrland till ekvatorn. Just nu ökar mitt fokus på att studera hur förändringar i temperatur och nederbörd påverkar skogsekosystem i centrala Afrika, och i dessa projekt ingår också kapacitetsbyggnad som en viktig del.

Den viktigaste framtidsfråga-forskningsfråga som du ser det?

– Miljöperspektivet är viktigt för mig. Det är därför jag studerar effekter av luftföroreningar kring Peking och hur skogsåterplantering kan motverka miljöproblem i Rwanda. På områden som dessa tror jag att forskning kan bidra till en bättre värld.

Kontakt:
Johan Uddling, professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
031-786 3757, johan.uddling@bioenv.gu.se