Miljoner från VR till projekt om domstolars arkitektur

Eva Löfgren, universitetslektor i kulturvård har fått närmare 6 miljoner kronor från Vetenskapsrådet för projektet Rättvisans rum. Om domstolens arkitektur, teknologier och rumsliga praktiker.

Eva Löfgren− Anslaget innebär att vi kan påbörja vår undersökning av hur svenska tingsrätter har förändrats under de senaste 50 åren vad gäller de rumsliga förhållandena. Mycket har hänt sedan 1960-talet, antalet tingsrätter har halverats, många av lokalerna har privatiserats och dubblerats i storlek och en rad nya teknologier har införts. Framför allt har säkerhetsdiskussionen förändrat byggnaderna. I korta ordalag är målet att förstå hur arkitekturen samverkar med och påverkar rättsskipningens vardag, säger Eva Löfgren.

Projektbidrag:
Eva Löfgren, institutionen för kulturvård
Rättvisans rum. Om domstolens arkitektur, teknologier och rumsliga praktiker
5 917 260 kronor