Mentorsverksamhet skapar mervärde för studenterna

Nu finns mentorsverksamhet tillgänglig även för studenter på Institutionen för kulturvetenskaper. Institutionen är den fjärde i raden vid Humanistiska fakulteten att erbjuda mentorsverksamhet.

Mentorsverksamheten är till för alla studenter och syftar både till att skapa en god studiesocial miljö och en ökad kunskapsnivå. Den ska vara ett komplement till den ordinarie undervisningen, och drivs av studenter för studenter. Det är också ett bra sätt att skapa samhörighet bland de som läser fristående kurser på institutionen.

Alla studenter, vare sig man studerar på heltid eller deltid, erbjuds att gå med i mentorsverksamheten antingen som adept eller mentor. Adept är oftast den som studerar på grundnivå. För att bli mentor måste man ha tagit 60 poäng i något av institutionens ämnen.

Fredrik Winerö, samordnare för mentorsverksamheten vid institutionen för kulturvetenskaper, har själv varit mentor i musikvetenskap och adept i filosofi. Han säger att båda rollerna var givande och lärorika erfarenheter.

– Att delta i en mentorsverksamhet tillför verkligen något till studierna då det både fördjupar och förstärker kunskapen, dessutom bidrar den väsentligt till en god studiesocial miljö.

Normalt sett träffas mentorsgrupperna om cirka 10 personer en gång i veckan för att ställa frågor och diskutera material som gåtts igenom på föreläsningar och seminarier. Mentorerna bidrar då med sin kunskap, leder samtalen och svarar på frågor efter egen förmåga. Samtidigt som de hjälper adepterna med utbildningen får mentorerna också själva möjligheten att repetera och således förstärka sina kunskaper.

– Det mervärde och det studentinflytande som en mentorsverksamhet skapar ligger helt i linje med det kvalitetsarbete som Göteborgs universitet vill utföra. Att få vara med och bygga upp en mentorsverksamhet på Institutionen för kulturvetenskaper är både en glädje och ära för mig, säger Fredrik Winerö. Målet är att en mentorskultur ska etableras och att mentorsverksamheten ska bli en självklar del av institutionens arbete för att erbjuda studenterna en så givande och bra utbildning som möjligt.

Är du intresserad av att gå med i mentorsverksamheten? Kontakta mentorssamordnare Fredrik Winerö på e-post, mentor@kuv.gu.se.