Mats Malm ny ledamot i Svenska Akademien

Under sitt möte på torsdagen beslöt Svenska Akademien att utse Mats Malm, professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet, till ny ledamot.

Mats Malm säger att det fortfarande känns overkligt, att han fick frågan för "inte så länge sedan" och fick lite tid på sig att fundera. Det var inte självklart att tacka ja.

porträtt mats malm– Jag har precis lämnat några ganska tunga uppdrag och såg fram emot att en lite mer stilla period där jag kunde forska i lugn och ro. Det får vänta lite, säger Mats Malm.

Vad var det som fick dig att tacka ja?

– Akademien är en fantastisk institution som bedriver ett väldigt viktigt arbete. Det har varit svajigt en period, men nu verkar vägen framåt se bra ut och jag vill gärna vara med och bidra i en konstruktiv framtid.

Vad kan du bidra med i Akademien?

– Jag vet inte vad de har tänkt sig, men det jag kan bäst är den äldre litteraturen. Jag har drivit Litteraturbanken med stöd av Akademien rätt länge, och det handlar å ena sidan om att alla ska ha tillgång till klassikerna, å andra sidan om att också gå runt det, gå vid sidan av kanon.

– Jag startade Centrum för digital humaniora vid Göteborgs universitet för att få en miljö för nya typer av forskning, datorstödda metoder för att undersöka litteratur. Det finns en jättestor framtid för det. Det öppnar för en syn på kulturarvet som inte alltid handlar om den allra bästa litteraturen, utan om att nya metoder kan få oss att få syn på nya saker.

"Glädjande" säger rektor

Eva Wiberg, rektor vid Göteborgs universitet, kommenterar invalet så här:

– Det är ett glädjande besked att en av våra professorer utsetts till ny ledamot. Det är viktigt att Svenska Akademien nu kan fortsätta sitt arbete och jag är övertygad om att Mats Malm kommer att vara en tillgång.

Marie Demker, dekanus vid Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet, uttrycker också glädje över att en medarbetare har valts in i Akademien.

– Akademien har ett stort ansvar i att förvalta och utveckla svenskt kulturarv samt svenska språkets "renhet, styrka och höghet" i enlighet med Gustav III:s önskan. Det är glädjande att arbetet med att förnya Akademien nu har påbörjats och vi är övertygade om att invalet av Mats Malm kommer att främja Akademiens verksamhet och utveckling, säger Marie Demker.

Efterträder Klas Östergren

Mats Malm efterträder författaren Klas Östergren på stol nummer 11, och kommer att inträda vid Akademiens högtidssammankomst den 20 december.

Malm är född 1964 och disputerade 1996. Han är också ledamot av Kungliga Vitterhetsakademien och styrelsemedlem i Svenska Vitterhetssamfundet.

Sedan tidigare är två av fakultetens medarbetare ledamöter av Svenska Akademien: Sture Allén, professor emeritus i språkvetenskaplig databehandling, och Bo Ralph, professor emeritus i nordiska språk.

Bild: Johan Wingborg