Lyckad studentmedverkan på Bokmässan

För andra året i rad hade institutionen för kulturvetenskaper en egen monter på årets Bokmässa. I år var programmet i montern mer baserat på studenternas medverkan. Extra kul var att montern blev utsedd till en av de tio bästa på mässan av organisationen Ung Media Sverige.

‒ Det var väldigt lyckat. Det var också tydligt hur mycket lättare arbetet var när studenter som medverkade förra året, kunde stå för en kompetensmässig kontinuitet, säger prefekt Mats Björkin.

Institutionen har två mål med sin medverkan på bokmässan Bok & bibliotek. För det första fungerar montern som en plattform för att ge studenter en erfarenhet i projektarbete och att föra ut vad kulturvetenskaper kan handla om. För det andra är det ett sätt att lyfta fram vad institutionen gör.

‒ Vi hade panelsamtal med forskare och studenter samt en aktivitet som vi kallade ”frågehjulet” där kulturstudenter fick svara på frågor som rör kulturvetenskaper, säger Frida Berntson som läser kandidatprogrammet Kultur.

En annan student i montern var Jakob Öster som tidigare läst samma program som Frida men som nu ägnar sig åt teaterstudier. Han tycker det är viktigt att synas under bokmässan på det här sättet.

‒ Det är ännu en plattform att marknadsföra sig på och få in fler potentiella studenter och lyfta intresset för kulturvetenskaper, säger han och får medhåll av prefekt Mats Björkin.

‒ Vi återkommer nästa år och uppmuntrar andra humanistiska institutioner att göra detsamma.