Illustration av tarmbakterier.
Foto: Anna Hallén

Livet i tarmen – allt du vill veta om tarmbakterier

Vad är tarmmikrobiota, hur påverkar våra tarmbakterier risken att utveckla diabetes och vilka bakterier är viktigast för att må bra? Det är exempel på frågor som besvaras på den nya sidan Livet i tarmen.

Fredrik Bäckhed är professor vid institutionen för medicin och en världsledande forskare inom tarmmikrobiota, som är samlingsnamnet på de bakterier och mikroorganismer som förekommer naturligt i tarmen.

Nyligen har hans forskargrupp lanserat en ny webbplats med namnet Livet i tarmen, som bland annat innehåll populärvetenskapliga fakta, filmade föreläsningar, animerade filmer och vanliga frågor och svar om tarmmikrobiota.

I satsningen ingår även nya kanaler i sociala medier för den som är intresserad av ämnet eller nyfiken på livet som forskare. Målet är att sprida kunskap, visa vad forskningsmedel går till och att väcka lusten hos yngre att pröva på forskning.

Stort intresse – men myter sprids

Foto på Fredrik Bäckhed.
Fredrik Bäckhed är professor vid institutionen för medicin, verksam vid Wallenberglaboratoriet för kardiovaskulär- och metabolforskning.
Foto: Johan Wingborg

Tarmbakterier har varit ett omtalat område de senaste åren, med allt från böcker som förespråkar olika typer av kost, till nya forskningsrön om sambandet mellan tarmbakterier och olika sjukdomar som diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Det har också dykt upp en mängd företag som säger kunna göra olika typer av DNA-analyser och lämna hälsoråd med hjälp av avföringsprover.

Vad tror du att den här hajpen beror på och vilken är den vanligaste myten du stöter på?

– Jag tror det beror på att många kan relatera till magen och dess bakterier. Dessutom kan vår livsstil och miljöfaktorer som läkemedel, antibiotika och kost påverka hur tarmbakterierna mår, vilket kanske skapar ett intresse för hur man kan påverka sin hälsa. Den vanligaste myten jag stöter på just nu, som inte är förankrad i forskning, är att det går att ta ett avföringsprov, skicka i väg det, få kostråd och sedan bli fri från alla möjliga sjukdomar.

Berätta lite om bakgrunden till den här satsningen och vem din riktar sig till?

– Under de senaste åren har gruppen diskuterat hur vi kan nå ut till allmänheten. Vi insåg att detta kommer kräva ett större arbete och rekryterade Charlotta Johansson som forskningskoordinator. Efter flera diskussioner bestämde vi oss för en strategi där vi byggde upp tre webbsidor: en som riktar sig till forskare inom fältet internationellt (på engelska), en som riktar sig mer till de med ett yrkesmässigt intresse av tarmmikrobiota på svenska samt en populärvetenskaplig hemsida – Livet i tarmen. Tanken är att öka medvetenheten om forskningsfältet hos allmänheten, väcka intresse, samt även förse allmänheten med fakta och kunskap i ett fält där det är mycket hajp.

Varför är du så engagerad i att sprida kunskap och vad har ni på gång nu?

– En stor del av del av de medel vi forskar för kommer i form av skattsedeln och från insamlingsstiftelser som till exempel från hjärtlungfonden. Därför tycker jag att det är viktigt att visa allmänheten vad vi gör. Vi hoppas även kunna väcka lusten hos yngre att prova på forskning. Vi har precis börjat använda Twitter för att kommunicera vår forskning mot kollegor och intresserade internationellt samt Instagram för att kommunicera med allmänheten om våra resultat. Vi håller också på att skriva en populärvetenskaplig bok.

Navigate to video: Bakterier som medicin - film från webbplatsen Livet i tarmen
Video (00:54)