Lingvist och filosof nominerade till Pro Futura

Göteborgs universitet har nominerat två forskare till Pro Futura 2013: Elizabeth Coppock och Joakim Sandberg. Båda två kommer från Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori.

Riksbankens Jubileumsfond och SCAS står bakom det humanistiska och samhällsvetenskapliga spetsforskningsprogrammet Pro Futura. Det det är ett program där universitetet kan nominera yngre forskare där det har gått minst tre och högst åtta år sedan doktorsexamen. Programmet ger som mest möjlighet till sju år forskning, dels på den egna institutionen, dels hos SCAS i Uppsala och dels minst ett år utomlands. I år är 22 forskare nominerade, elva män och elva kvinnor.

Elizabeth Coppock är lingvist och hennes projekt heter: Channels of Meaning: How Information Can Be Expressed Without Being Said.

Joakim Sandberg är praktisk filosof och hans projekt heter: A New Theory of Banking: Responsibility in the Wake of the Financial Crisis.

Nu startar en urvalsprocess där en kommitté bestående av både internationella och svenska seniora toppforskare kallar ett antal nominerade till intervju och därefter bestämmer sig för vilka som blir 2013 års Pro Futura-forskare. Beslutet väntas komma under maj månad.