Konst- och bildvetenskap på exkursion i Lund

De senaste två terminerna har grundkursen i konst- och bildvetenskap åkt på en mycket uppskattad exkursion till Lund för att se på nordisk medeltid, dels i Domkyrkan och samlingarna på Historiska museet.

I samband med exkursionen får studenterna gruppuppgifter att arbeta med mellan de två olika visningarna, i förberedande syfte för sin första tentamen.

Studenter från grundkursen utanför Domkyrkan 23/9-16Studenter från grundkursen utanför Domkyrkan 23/9-16.

Alexandra Fried, kursansvarig, menar att det är viktigt för studenterna att undersöka objekt på närhåll, att det är en stor skillnad att se en bild via en projektor i en föreläsningssal från att gå fram och titta på objekten i verkligheten.

Grundkursen är till stora delar kronologiskt upplagd och tar sin startpunkt i den antika konsten och fortsätter fram till idag. På kursen får man som student träning i bildanalys och bildtolkning där konst och arkitektur sätts in i ett sammanhang. Kursen avslutas med ett självständigt mindre arbete där man får tillämpa sina kunskaper och färdigheter.