Juriststudenter i Göteborg ger juridisk rådgivning genom Sveriges första Rättspraktik

Juridiska institutionen på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet bygger Sveriges första Rättspraktik - en plattform för undervisning och forskning i nära samverkan med det omgivande samhället.

Rättspraktiken samarbetar med ett antal ideella organisationer som sedan tidigare bedriver kostnadsfri juridisk rådgivning: Stadsmissionen, Röda Korset, Göteborgs rättighetscenter, Terrafem, Kvinno- och tjejjouren ADA, Faktumjuristerna, Rosenjuristerna och Hyresgästföreningen.

Internationellt kallas fenomenet law clinic och är utbrett över en stor del av världen. En så kallad law clinic kan vara uppbyggd på många sätt men en viktig grund i Göteborgsmodellen är att skapa kurser i ämnen av stor samhällsrelevans som ger juriststudenterna möjlighet att kombinera vanliga teoretiska studier med tillämpade studier ute i fält.

Rättspraktiken startar den 3 november genom att 17 studenter får möjlighet att börja läsa kursen Praktisk humanjuridik och välfärdsrätt. Under perioden november till mars kommer de att tillbringa tre dagar i veckan på en av organisationerna där de under handledning skall ge juridisk rådgivning och rättsinformation. Resterande två dagar ägnas åt seminarier i välfärdsrätt på Juridiska institutionen.

– Det är helt otroligt att juristprogrammet har fått den här fördjupningskursen, säger juriststudenten Nora Spahija som går termin sju av nio. Kursen i sig verkar väldigt intressant och det faktum att vi får vara på en ideell organisation är en enorm bonus. Jag är övertygad om att man lär sig mer genom att varva teori med praktik. Jag ser verkligen fram emot att äntligen få börja.

Rättspraktiken står på flera ben. Förutom kursen ovan kommer man bland annat att erbjuda öppna seminarier kring temat social hållbarhet. Det första sker den 20 november under Göteborgs universitets Global Week då flera av de ideella organisationerna är representerade.

För mer information se www.law.gu.se/rattspraktik

Kontakt:
Karin Björelid, Rättspraktikens samordnare