Jurister på Lovéncentret, lär sig dra gränser i havet

Juridiska institutionen vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet, håller i tre dagar en workshop på Lovéncentret Tjärnö. Den handlar om att dra gränser i havet. Deltagare är studenter från hela Europa.

Under workshopen lär sig juridikstudenter hur gränser mellan olika länder dras i havet. De lär sig också att förstå hur mineralfyndigheter eller fiskerättigheter kan påverka staternas intresse att ändra sina gränslinjer. Workshopen leds av Robin Cleverly och Victoria Leader från The United Kingdom Hydrographic Office.

Studerande vid bord med sjökort

– För denna övning valde vi Lovéncentret Tjärnö för närheten till havet och för att få studiero, säger Lars-Göran Malmberg, professor vid Juridiska institutionen och kursansvarig.

Workshopen är del av en 15 hp kurs i International Law in a Maritime Context. Denna kurs ingår i ett planerat ettårigt fördjupningsalternativ i sjö- och transporträtt vid Handelshögskolan.

Kurserna sker i samarbete med internationella institutioner och universitet. Vissa av kurserna planeras att delas med Chalmers. De 30 studenterna kommer från hela Europa, liksom från Australien.

Studerande pekar på ett sjökort. Linjaler och passare.

För ytterligare information:
Professor Lars-Göran Malmberg