Porträtt på Bastian Obermayer och Frederik Obermaier, Panama Papers
Initiativtagarna till Panama Papers - Bastian Obermayer och Frederik Obermaier.

JMG möter männen bakom Panama Papers i föreläsning arrangerad av studenterna

– Att få lyssna till och tala med två av de främsta stjärnorna inom dagens journalistik är en chans som man inte får varje dag, säger Axel Nurmio, en av studenterna på JMG:s masterprogram i undersökande journalistik (MIJ).

Föreläsningen arrangerades av och hölls på initiativ av JMG:s studenter i undersökande journalistik.

Studenter och personal på JMG fick nyligen det sällsynta tillfället att möta Bastian Obermayer och Frederik Obermaier på den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung och lyssna på deras berättelse om arbetet bakom Panama Papers  som de belönats med Pulitzerpriset för.

Omkring 100 engagerade deltagare fick också möjlighet att ställa frågor till och samtala med föreläsarna.

Föreläsningen organiserades av Rachel Sheary, Sarah Pilz och Siri Christiansen på JMG:s masterprogram i undersökande journalistik.

På JMG finns en tradition av att studenter arrangerar föreläsningar med personer i aktuella frågor

Läs sammanfattning av föreläsningen om Panama Papers på engelska här.

Mer information om MIJ

Nästa ansökningsperiod till JMG:s MIJ-program: 15 mars-15 april.