Invald i norska vetenskapsakademien

Professor Deliang Chen, professor i fysikalisk meteorologi vid Göteborgs universitet och innehavare av August Röhss professur, har blivit invald som utländsk medlem av den norska vetenskapsakademien.

Utländska medlemmar av den norska vetenskapsakademien väljs för livet genom en peer review- process på grundval av sina insatser inom sitt respektive vetenskapliga fält. Att bli invald i akademien förutsätter betydelsefullt bidrag till vetenskapen och det anses vara en av de mest framstående hedersbetygelser en forskare kan få.

Deliang Chen– Det är glädjande och hedrande att bli vald som ledamot av den norska vetenskapsakademien, säger professor Deliang Chen.

Den norska vetenskapsakademien (Det Norske Videnskaps-Akademi), grundad 1857, är en icke-statlig, riksomfattande organisation som omfattar alla vetenskapliga discipliner. Akademien har både norska och utländska medlemmar.

– Jag har under många år haft förmånen att arbeta med vetenskap med norska kollegor i Norge och i världen. Akademien står för högkvalitativa verksamheter som är intressanta och relevanta för mig. Jag ser fram emot att bidra med mina erfarenheter och kunskap under många år framöver.

Professor Deliang Chen kommer formellt att installeras den 3 maj i Oslo.

Bakgrund Deliang Chen
Deliang Chen, professor i fysikalisk meteorologi, är ledamot och ordförande i geovetenskapliga klassen av Kungliga Vetenskapsakademien och expert på klimatförändringar, relationen mellan väder och klimat, och klimatmodellering.
Deliang Chen har tidigare haft uppdraget som Executive Director vid International Council for Science (ICSU) och har deltagit i ett flertal nationella och internationella kommittéer och styrelser. Han har även fungerat som rådgivare i klimat och miljö-frågor till flera olika statliga och icke-statliga organ världen över. Som ett exempel fungerade han som samordnare för den globala vetenskapliga och tekniska samfunden för förberedelserna av FN: s konferens om hållbar utveckling (Rio + 20), vilket resulterade i formuleringar som stödde utvecklingen av de globala målen för hållbar utveckling (Sustainable Development Goals, SDG), en uppsättning av mätbara mål som syftar till att främja hållbar utveckling globalt.

Länk till Det Norske Videnskaps-Akademi>>

Foto:Porträttfoto av Deliang Chen, fotograf Malin Arnesson.