Intresset för teknik och design ledde till Spotify

Klasskamrater från hela världen och möjligheten att kombinera teknisk kompetens med ett stort designintresse fick Juntima Nawilaijaroen att börja läsa masterprogrammet i interaktionsdesign vid Chalmers. Redan innan utbildningen är klar har hon hunnit arbeta på Spotify och bestämt sig för att stanna kvar i Sverige och starta eget företag i framtiden.

23-åriga Juntima Nawilaijaroen är ursprungligen från Thailand och har pluggat informationsteknologi och telekom. När hon skulle välja mellan olika universitet som erbjöd en master i interaktionsdesign föll valet av flera anledningar på Sverige och Göteborg.
      – Vid Chalmers läser studenter från hela världen och det ger mig en unik kunskap när olika kulturer och uppfattningar sammanförs vid grupparbete och projekt. Sverige har även bra statistik när det kommer till möjligheterna att starta eget företag, och så ville jag lära mig ett tredje språk, berättar hon.

Utvecklat designtänkandet

Juntima har en termin kvar på programmet och håller som bäst på att välja inriktning för kommande examensarbete. Hon beskriver att hennes design mind blommat ut under tiden i vid Chalmers, inte minst tack vare uppmuntran från olika lärare som uppmanar studenterna att tänka fritt och kreativt i sina studier.

Nya idéer i kombination med stark drivkraft ledde till att Juntima fick en praktikplats på Spotifys kontor i Göteborg sommaren 2014.
      – Jag hade egentligen inte rätt bakgrund som programmerare men jag sökte ändå och fick chansen att visa vad jag kunde under en intervju, säger hon.

Arbetet gick ut på att utveckla en iphone-applikation och hon fick arbeta nära chefen vilket Juntima beskriver som en fantastisk möjlighet, samtidigt som hon är tydlig med vad som krävs för att få arbeta på ett företag som Spotify.
      – Var modig, kliv ur trygghetszonen och sök arbete även om du inte har exakt rätt kvalifikationer. Sitt inte och vänta på en ledig tjänst utan hör av dig ändå.

Medverka på Spotify-hackaton

Arbetet hos den globala streamingjätten gav mersmak och nu är hon på väg till företagets huvudkontor i Stockholm som en av 40 utvalda studenter att medverka vid ett hackaton under parollen think it, build it, ship it, show it. Mycket mer än att det är hälften män och hälften kvinnor med olika bakgrund som deltar vet hon inte, exakt vad deltagarna ska göra under helgen är hemligt.

Vad hon själv vill fokusera på i framtiden står emellertid klart. Juntima är intresserad av att arbeta med vad som kallas user experience och utveckla digitala hjälpmedel inom mjukvaror för människor med olika funktionshinder, exempelvis för hörsel- eller synskadade. Hon kan mycket väl tänka sig fortsatt arbete på Spotify, eller Ericsson med tanke på telekombakgrunden och för att få erfarenhet att ta med sig in i ett framtida egenföretag i Sverige.
      – Jag gillar staden Göteborg och vill stanna här. Arbetsplatserna och universitet har en mer platt struktur och präglas mer av samtal och diskussion jämfört med Thailand som är mer hierarkiskt. Och så lär jag mig mer och mer svenska hela tiden, både på min språkkurs och när jag handlar i snabbköpet, säger hon.

FAKTA:
Namn: Juntima Nawilaijaroen
Ålder: 23 år
Aktuell: studerar masterprogrammet Interaction Design and Technologies vid Chalmers och en av 40 utvalda deltagare vid Spotifys hackaton Diversity
Hackaton: evenemang där programmerare träffas under fria former för att programmera och inspireras av varandras färdigheter i att skriva kod
Läs mer om masterprogrammet Interaction Design and Technologies här.