Institutionen för odontologi trea i världen

Institutionen för odontologi vid Göteborgs universitet hamnar på tredje plats på en rankinglista över odontologiska lärosäten i hela världen.

Prefekt Annika Ekestubbe

– Det är roligt att vi nu får ännu ett kvitto på att odontologisk forskning vid Göteborgs universitet är av högsta internationella klass, säger Annika Ekestubbe, prefekt vid institutionen för odontologi, och fortsätter:
– Det är alltid vanskligt med rankingar, eftersom resultatet blir olika beroende på vilka metoder som används. Men detta är inte första gången vår institution hamnar i topp i en internationell ranking, och att ännu ett rankinginstitut placerar oss högt ger oss anledning att vara stolta.

Det är analysföretaget QS som rankat universitet inom drygt 30 ämnesområden och kommit fram till att Göteborgs universitet är världens tredje bästa universitet inom "Dentistry". Mätningen baseras dels på enkätundersökningar av anseende och dels på citeringar.

– Likt alla andra rankningar av detta slag finns det metodologiska brister, men vi vet att Göteborgs universitet står för drygt 40 procent av den svenska produktionen av internationella vetenskapliga artiklar inom odontologi, och att det bara finns ett tiotal andra universitet i världen som producerar fler artiklar per år inom detta område, kommenterar Magnus MacHale-Gunnarsson, utredare vid universitetets enhet för analys och utvärdering.

Listan toppas av ett annat svenskt lärosäte, Karolinska Institutet. På andra plats ses University of Hongkong, följt av Göteborgs universitet på tredje plats.

- Karolinska Institutet har bättre resultat i anseendemätningarna, medan Göteborgs universitet är mindre kända, men har bättre citeringssiffror. Malmö högskola ligger så högt som plats 21. Vi kan tolka detta som att Sverige rankas mycket högt inom detta ämne, säger Magnus MacHale-Gunnarsson.

Högst placerat av de amerikanska universiteteten är University of Michigan som är fyra, följt av belgiska KU Leuven på plats fem.

Institutionen för odontologi, som närmar sig sitt 50-års jubileum, grundar sitt världsrykte på flera kända forskare. Inte minst har Per-Ingvar Brånemarks titanskruv betytt mycket när det gäller forskning rörande implantat och biomaterial. Inom oral biokemi är Amel Gritli-Lindes forskargrupp världsledande, något som konstaterades av externa experter i en omfattande utredning av all forskning vid Göteborgs universitet för några år sedan. Institutionen är även känd för forskning om de två stora orala folksjukdomarna, karies och parodontit. Andra viktiga forskningsområden är biomaterialforskning, hårdvävnadsbiologi och odontologisk beteendevetenskap.

Här kan du läsa hela rankinglistan från QS