Idag firas jordens biologiska mångfald

Den 22 maj uppmärksammas den Biologiska mångfaldens dag världen över. Bara i Sverige sker över 160 aktiviteter, bland annat på Botaniska i Göteborg. Här bjuds bland annat på rundvisning i trädgården och i Herbariet, som har samlingar av torkade växter, svampar och alger med anor från 1700-talet.

insekt på gul blomma

Bakom arrangemanget på Botaniska står Göteborgs Centrum för Globala Biodiversitetsstudier, GGBC, Botaniska och Göteborgs universitet. Vi frågar Allison Perrigo vid GGBC om dagens betydelse.

Vad betyder en sådan här dag?

– Det här är 25-årsdagen för den biologiska mångfaldens dag. Poängen är att öka medvetenheten om värdet av biologisk mångfald och de problem vi står inför, och skapa engagemang bland allmänheten. Självklart försöker många grupper, som GGBC, att göra det varje dag - men med en särskild dag som vi tillsammans kan fokusera på kan vi förhoppningsvis få upp ämnet högre på agendan och få större genomslag.

Varför behövs biologisk mångfald?

– Biodiversitet är viktigt för människan av flera anledningar - i allt från ekosystemtjänster, nya mediciner och produkter vi använder till vardags i våra hem, på matbordet och våra kläder.  flygande färggrann fågelMen biologisk mångfald handlar inte bara om oss. Den har funnits långt före oss, och kommer förmodligen finnas långt efter oss, och ur ett etiskt perspektiv, har vi rätt att orsaka den största massutrotningen i historien?

Är det ett laddat ämne? I så fall varför?

– Både ja och nej. De flesta förstår naturligtvis att den biologiska mångfalden är både fascinerande och nödvändig. Men när det kommer till de förändringar vi behöver göra för att rädda den blir det snabbt en stor etisk fråga om våra livsval.

Hur arbetar forskare med biologisk mångfald?

– Forskare vid GGBC, Göteborgs Centrum för Globala Biodiversitetsstudier, har ett antal projekt där de arbetar med biologisk mångfald. På akvariet odlar de hotade koraller som kan återplanteras i havet, och i den botaniska trädgården undersöker de hur olika träd bidrar till det urbana ekosystemet. Vid Göteborgs universitet har vi projekt där vi undersöker hur den biologiska mångfalden ser ut, både i rum och över tid, för att se hur den utvecklas, vart den kommer ifrån och vilka faktorer som påverkar den.

Vad tror du om allmänhetens intresse för dagen?

blomma med rosa stjälk och blå blommor– Vi är mycket spända på att se hur många människor som kommer att komma till våra evenemang! Många av händelserna innefattar praktiskt lärande, och det finns inget bättre sätt att få människor engagerade i biologisk mångfald än genom direkt interaktion. Det finns så mycket vi inte vet om världen runt omkring oss, och vi hoppas kunna hjälpa människor att både uppskatta den biologiska mångfalden och ställa sig frågor som gör att vi tillsammans kan lära oss mer om den!
– GGBC uppmuntrar alla att engagera sig i den biologiska mångfalden omkring dem. Det behöver inte vara i en tropisk regnskog, det kan vara direkt på din egen bakgård!

Internationella dagen för biologisk mångfald instiftades av FN för 25 år sedan för att öka förståelsen och medvetenheten om den biologiska mångfaldens betydelse för livet på jorden. Dagen uppmärksammas över hela världen.

Kolla in hela listan över händelser för den biologiska mångfaldens dag>>
Detaljerat program för Botaniska finns här>>

Kontakt:
Allison Perrigo