Foto: Stefan Ideberg

Hög rankning för odontologi – medicin och omvårdnad klättrar

Göteborgs universitet ligger kvar i den internationella tätklungan inom ämnet odontologi. I ett par andra ämnen, medicin och omvårdnad, förbättras rankningen. Det är några av resultaten i årets QS World University Rankings by Subject.

QS World University Rankings är en av världens mest kända rankningar av universitet, tillsammans med Academic Ranking of World Universities (ARWU), även kallad Shanghailistan, Times Higher Education (THE) och Best Global Universities från U.S. News & World Report.

QS World University Rankings produceras årligen av analysföretaget QS. Inför 2022 fick Göteborgs universitet som helhet plats 180 på företagets lärosätesrankning, mot plats 202 året före och plats 256 året innan dess.

In på topp-hundra

När de ämnesvisa rankningarna nu redovisas visar det sig att Göteborgs universitet klättrat in på topp-hundralistorna inom två områden: medicin (medicine) och omvårdnad (nursing). Aktuell placering för ämnet medicin är 99, mot 118 året före. Ämnet omvårdnad ligger inom spannet 51-100, jämfört med 101-150 året före. För omvårdnad anges exakta placeringar enbart upp till plats 50.

Inom odontologi (dentistry) har Göteborgs universitet även tidigare legat mycket högt hos QS, i det internationella topp-tioskiktet. Förra året tog lärosätet den absoluta topplaceringen i ämnet, i år blev det en fjärdeplats.

Citeringar och anseende

Det som mäts i den aktuella ämnesrankningen är vetenskapliga citeringar, akademiskt anseende och arbetsgivares bedömningar, utifrån undersökningar som analysföretaget gör.

QS World University Rankings by Subject 2022 (ämnesrankning)

QS World University Rankings 2022 (lärosätesrankning)