Navigate to video: Så blev Anders Schwarzkopf först med eldriven grävmaskin i Västsverige
Video (01:53)
Så blev Anders Schwarzkopf först med eldriven grävmaskin i Västsverige
Genrebild, grävmaskin i arbete

Här är möjligheterna och utmaningarna med eldrivna arbetsfordon

Elektrifiering av arbetsmaskiner är ett viktigt steg för att uppnå miljö- och klimatmålen. Men det är en investering som ofta är dyrare och utmanar traditionella finansierings- och lånesystem. Trots det valde Anders Schwarzkopf att ligga i framkant i miljöarbetet och satsa på en eldriven grävmaskin.

Swedish Community for Sustainable Finance på Företagsekonomiska institutionen arrangerade ett kunskapsseminarium för att diskutera hur framtidens arbetsplatser kan skapas och hur man kan attrahera framtidens kunder. En av talarna, Anders Schwarzkopf, delade med sig av sin erfarenhet av att investera i en eldriven grävmaskin och berättade om utmaningarna och möjligheterna med en sådan lösning. Han delade även med sig av hur han gick tillväga när han köpte maskinen. Du kan höra mer om detta i ett smakprov av vår podcast där Anders medverkade i spelaren ovan.

Podcast om elektrifiering

Men på vilket sätt möts investerare och samhället av möjligheter men också utmaningar i och med elektrifiering av arbetsfordon? Den frågan hanterades när Dr Ylva Baeckström vid Handelshögskolan ledde Swedish Community for Sustainable Finance podcast. Här kan du lyssna på en podcast som djupdyker i finansiering och implementering av eldrivna arbetsmaskiner: Lars Bern, projektledare på Lindholmen Science med fokus på elektromobilitet, Anders Dison från Alelion med expertis inom elektrifieringsprocessen, Hanna Wessman från Almi som arbetar med finansiering och hållbar omställning, och Åsa Larsson från Exportkreditnämnden som främjar svensk export och företags internationalisering, deltog i podcasten för att dela med sig av sina erfarenheter och expertis.

Text & ljudredigering: Simon Fredling Jack, kommunikatör.

Det här är Swedish Community for Sustainable Finance

The Swedish Community for Sustainable Finance (SCSF) samlar ett brett sepktrum av forskare från Handelshögskolan i Göteborg så väl som ett brett utbud av kommersiella aktörer, inklusive SKF, Volvo Cars, Volvo Group, Getinge, Business Region Gothenburg och GU Ventures. Syftet är att underlätta samarbete och främja innovativa lösningar inom hållbar finans.