Håkäring i Kosterhavet

Den ovanliga och stora hajen håkäring har hittats i vattnet öster om Kosteröarna. Anställda vid Kosterhavets nationalpark fångade in den och lämnade den till Lovéncentret Tjärnö, där den kommer att användas i universitetsundervisningen.

Hajen håkäring (Somniosus microcephalus) är efter brugd, också den en haj, den största fiskarten i Sverige. Håkäring kan bli minst 6.4 meter lång. Den känns bl.a. igen på sin kraftiga, cylindriska kropp och korta nos. Färgen kan vara grå, mörkbrun eller svart. Förmodligen kan den bli mycket gammal; en märkt håkäring växte från 254 cm till 262 cm på 16 år.

Längs Europas kust
Håkäring lever ofta nära botten på 200-600 meters djup i Arktis och norra Atlanten, men kan gå upp till ytan om temperaturen är högst +12 °C. Längs Europas kust finns den från Biscayabukten till Nordnorge och möjligen också längs Sibiriens kust. I Sverige ses den regelbundet, men inte årligen. Det sker under vinter-vår då de simmar från Arktis och söderut. Dess föda är fisk, men den kan också ta små valar och sälar, liksom döda djur. Det finns inget belägg för att den är farlig för människor.

Köttet är giftigt för människor att äta. Tidigare har man fiskat den främst för sin lever, som kokats till tran. På Island och Grönland äter människor och hundar dess kött efter att den fått ligga nergrävd en tid. I Norge har man börjat servera den på restauranger. Huden kan garvas till en slags läder.

På svenska ArtDatabankens rödlista klassas håkäring som sårbar. Liksom andra hajar är den mycket känslig för överfiske eftersom den växer långsamt, blir könsmogen sent och föder få ungar.

Hittad i Kosterhavet
Den 4 april 2013 hittades en håkäring flytande uppochner i vattnet öster om Kyrkosund på Sydkoster. Anställda vid Kosterhavets nationalpark tog den först till naturum och sedan till Lovéncentret Tjärnö. Hur den skadats och dött vet vi inte.

Den var 2.38 meter lång och vägde 97.2 kg. Troligen var den ännu inte könsmogen.

På Lovéncentret Tjärnö förvarar vi håkäringen i frysrum för användning på de universitetskurser där det ingår att lära sig känna igen olika fiskarter.

Foto: Veronika Åsman