Information systems
Foto: Rodion Kutsaiev

Informatikforskningen vid Göteborgs universitet bäst i Sverige

Göteborgs universitet tar femteplatsen i en internationell rankning för informatik i Europa, Mellanöstern och Afrika. Bland de svenska universiteten är Göteborgs universitet i särklass bäst. Närmare bestämt det enda som hamnar på topp 50.

– Detta gör oss till den starkaste kraften inom informatik i Sverige och näst bäst i Norden, säger Johan Magnusson, professor i informatik vid Göteborgs universitet.

Rankningen gjord av AIS (Association for Information Systems) är baserad på publikationer under de senaste tre åren i de åtta mest framstående journalerna som hanterar informatikfrågor. Att Göteborgs universitet placeras på en imponerande femteplats i den internationella rankningen och i den absoluta toppen i Sverige och Norden är ett kvitto på den höga kvaliteten på forskningen, men handlar också om en medveten arbetsmodell, som har visat sig vara lyckad.

Johan Magnusson beskriver vägen till framgångarna.

– De flesta andra universitet som hamnar högt upp på listan har en hård styrning, det man kallar för ”publish or perish”. Där är vår miljö unik.

Han förklarar att stor vikt ligger på att rekrytera rätt människor och skapa förutsättningar för dem att hänge sig åt sin forskning fullt ut. Genom en hög grad av tillit och låg grad av mikrostyrning, har en miljö formats som utmärker sig genom låga sjuktal och en hög nivå av publicering i de främsta kanalerna.

Tomas Lindroth, chef för Avdelningen för informatik vid Institutionen för tillämpad IT tillägger:

–  Detta är otroligt roligt och ett resultat av ett kollegialt arbetssätt som formats under många år för att skapa en miljö som man växer i och vill kalla sitt hem. Vi tror att vi kommer hamna högre i rankningen nästa år, men inte för att det i sig är viktigt eller som ett resultat av en ökad satsning, utan som ett resultat av fantastiska kollegor och vårt sätt att arbeta.

Text: Agnes Ekstrand

AIS (Association for Information Systems)

AIS är den internationella organisationen som organiserar forskare inom information systems, det vi kallar informatik i Sverige. Organisationen har ett hundratal medlemsländer runt om i världen.

AIS hemsida
Ta del av rankningslistan med ett kostnadsfritt medlemskap.