David Witt Nyström och Karl Börjesson
David Witt Nyström och Karl Börjesson.
Foto: Privat/Markus Marcetic

Göteborgsforskare tilldelas Göran Gustafssonpriset

Två forskare från Göteborgs universitet hör till årets mottagare av Göran Gustafssonpriset. Professor Karl Börjesson uppmärksammas för sin forskning om ljus sammankopplat med molekyler. David Witt Nyström är matematiker och prisas för sitt nyskapande arbete inom algebraisk geometri.

Göran Gustafssonprisen går årligen till fem yngre forskare inom fälten matematik, fysik, kemi, molekylär biologi och medicin. I år har två av priserna tillfallit forskare vid Göteborgs universitet.

Karl Börjesson, professor i kemi, får priset för utveckling av fotokemi i stark ljus-molekylär växelverkan. Han har kunnat påvisa att molekyler som sammankopplas med starkt ljus får unika egenskaper som skiljer sig från vad som är annars möjligt för molekyler och ljus, var för sig. Sammankopplingen gör att man kan ändra molekylens kemiska och fotokemiska egenskaper utan att strukturen ändras.

– Det är för tidigt att kunna avgöra vilken praktisk tillämpning min forskning kan få. Det är inget moget forskningsområde inom fysik och kemi, säger Karl Börjesson, som säger att priset säkerställer att forskningen kan fortsätta i obruten fart.

Den andra pristagaren från Göteborgs universitet är David Witt Nyström, som forskar i matematik inom algebraisk geometri där man studerar kurvor, ytor och objekt av högre dimensioner, så kallade mångfalder, som kan definieras med hjälp av polynom.

David har gått på djupet inom Kählergeometri som fokuserar på hur en mångfalds småskaliga form hänger samman med dess storskalig form, vilket kräver komplex analys. Han har också forskat på Hele-Shaw-flödet som beskriver hur en trögflytande vätska rör sig i ett tunt lager.

– Jag är otroligt glad och hedrad av att ha tilldelats Göran Gustafssonpriset, säger David Witt Nyström.

Om Göran Gustafssonprisen

Priserna utdelas årligen sedan 1991 inom områdena matematik, fysik, kemi, molekylär biologi och medicin av Göran Gustafssons Stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning. Prisnomineringar kommer från landets universitet och högskolor och bereds av Kungl. Vetenskapsakademien, som också överlämnar prisen. Pristagarna får inte vara äldre än 45 år.

Prissumma: Varje pristagare får 5,1 miljoner kronor i forskningsanslag, fördelat på tre år, samt ett personligt pris på 250 000 kronor.