Göteborgs universitets sommarskola för nyanlända besöker Humanisten

Göteborgs universitet har för andra året i rad ordnat sommarskola för nyanlända med flyktingbakgrund. Deltagarna får då ta del av de olika institutioner som finns på Göteborgs universitet och på så vis få en grundlig introduktion.

Eftermiddagen den 4 maj var gruppen hos oss på Humanistiska fakulteten. Besöket startade med en presentation av våra program och kurser. Därefter fick de träffa studenter från några olika utbildningar vid fakulteten; en student på kulturprogrammet, en på teaterstudier och en lärarstudent i historia. Studenterna berättade hur de hamnade på Humanisten och hur de upplever sina studier.

Det följdes sedan av en presentation för kursen ”Förberedande kurs i svenska för nyanlända” där de fick träffa tre studenter som läser sin sista termin. De fick även möjlighet att mingla med studenterna och studievägledare från institutionerna. Sista punkten på agendan var en minilektion med titeln ”Historiska studier. Att förstå dåtiden – och nutiden!” för att få en djupare känsla för vad det kan innebära att läsa humaniora. Där kunde de få då en inblick i allt från arkivboxar till verktyg för arkeologiska utgrävningar.