Göteborgs universitet firar tio år som miljöcertifierat

Göteborgs universitet blev för tio år sedan miljöcertifierat som första universitet i Sverige.

Miljöenheten planerar nu ett jubileum, med start i oktober, för att uppmärksamma universitetets miljöarbete. Några effekter av detta är minskad energiförbrukning och koldioxidutsläpp, en rad forskarskolor men också miljö- och hållbarhetsmärkta kurser och utbildningsprogram. För att nämna vad som görs på fakulteterna så har Handelshögskolan inlett ett strategiskt hållbarhetsarbete och på Sahlgrenska akademin har det utvecklats en ”verktygslåda för hållbar utveckling” som stöd för lärare och kursansvariga. Göteborgs universitet har som första lärosäte, och två år i rad, vunnit pris från organisationen International Sustainable Campus Network (ISCN). Programmet för jubileumsfirandet blir klart under de närmaste veckorna och kommer att innehålla en rad arrangemang. Håll utkik på www.gu.se/miljo för mer information.