Gnetaren Gillberg prisas

Psynkpriset för 2016 i kategorin Gnet går till Christopher Gillberg, professor i barn och ungdomspsykiatri vid Göteborgs universitet.

Christopher Gillberg

Psynkpriset – för förtjänstfulla insatser kring barn och ungas psykiska hälsa – instiftades 2010 som en uppmuntran, inspiration och uppskattning för de personer och verksamheter i vårt land som på olika sätt bidrar till barns och ungas psykiska hälsa. Priset utdelas årligen med en öppen nomineringsprocess. Beslut om pristagare fattas av styrgruppen för projektet Uppdrag Psykisk Hälsa på SKL.

Priset för Gnet går till person eller organisation för envist och ihärdigt arbete för barns och ungas psykiska hälsa.

2016 års pris går till Christopher Gillberg för att han i sin forskning och gärning envist - och stundtals i motvind - tagit ställning för barn och ungdomar med neuropsykiatriska svårigheter och deras rätt till tidig och kompetent bedömning och insatser.