Giftig klängmanet en ovälkommen gäst på västkusten

Förra sommaren kom flera rapporter från badgäster på västkusten om en ny sorts manet som de badande hade bränt sig på. Nu har maneten identifierats av forskare vid Göteborgs universitet.

Klängmanet sedd från ovan och sidan. Två röda pilar visar böj på tentaklerna.
Klängmanet ovanifrån (A) och från sidan (B).

Sommaren 2018 kom rapporter från Knutens badplats, mellan Orust och Tjörn på västkusten, om en konstig liten manet som badgästerna bränt sig på.

Forskaren Björn Källström vid Göteborgs Marinbiologiska Laboratorium (GMBL) samlade då in prover av maneterna, som identifierades till släktet Gonionemus sp. Arten fick sedan det svenska namnet klängmanet. Den tillhör gruppen nässeldjur och är därför släkting till ”vanliga” maneter.

– Att den kraftigt brännande klängmaneten dök upp nu var helt oväntat. Men antagligen är det ett exempel på vad vi har att vänta oss genom den pågående klimatförändringen, säger Thomas Dahlgren, forskare vid Göteborgs universitet och NORCE, och som deltog i studien.

Med sina nässelceller kan klängmaneterna brännas kraftigt. Sommaren 2018 var det ett flertal badande som brände sig i området där klängmaneterna observerades. Flera av badgästerna fick uppsöka sjukvård.

Liknar maneter i Atlanten och Stilla havet

Klängmaneter har observerats i Sverige tidigare, men det har inte tidigare förekommit rapporter om att de skadat människor i svenska vatten. I andra delar av världen har däremot klängmaneter orsakat allvarliga skador på människor.

Nu har forskare från Göteborgs Marinbiologiska Laboratorium, Göteborgs universitet, Uppsala universitet, Norwegian Research Centre NORCE och Woods Hole Oceanographic Institution i USA publicerat en vetenskaplig artikel om de brännande klängmaneterna i den vetenskapliga tidskriften PeerJ.

Genom att samla in ett större antal klängmaneter har forskarna kunnat göra DNA-undersökningar och jämföra olika förekomster av klängmaneter i både Atlanten och Stilla havet. Resultaten visar att klängmaneterna på den svenska västkusten är genetiskt mest lika andra giftiga populationer av klängmaneter från den amerikanska östkusten och Japanska havet.

Hög sommartemperatur kan ligga bakom

I artikeln kopplar forskarna den ovanligt varma och torra sommaren 2018 till förekomsten av giftiga klängmaneter på den svenska västkusten.

Forskarna diskuterar möjligheterna att maneterna kan ha spridits till västkusten genom internationell båttrafik eller genom klimatrelaterad spridning på grund av de höga temperaturerna förra sommaren.

– Om vi får ännu en varm sommar finns det stora möjligheter att giftiga klängmaneter kommer att dyka upp igen och att de sprider sig till andra ställen på västkusten. Vi vill fortsätta att studera klängmaneternas utbredning i svenska vatten för att ännu bättre kunna förstå deras biologi och om möjligt kunna hjälpa människor att undvika att bränna sig på dem, säger Björn Källström, en av forskarna bakom studien.

Artikelns namn: The highly toxic and cryptogenic clinging jellyfish Gonionemus sp. (Hydrozoa, Limnomedusae) on the Swedish west coast
Länk till artikeln>>

Kontakt:
Thomas Dahlgren, forskare vid Göteborgs universitet, telefon: 031-786 3670, e-post: thda@norceresearch.no

Foto:
Klängmaneten ovanifrån (A) och från sidan (B). De röda pilarna markerar den lilla ”knycken” på tentaklerna som är typiskt för klängmanet. Foto Erik Selander