Genusvetenskap hett ämne vid Göteborgs universitet

I år har grundkursen i genusvetenskap ett historiskt högt söktryck. Inte mindre än 1018 personer är intresserade av att lära sig mer om olika maktordningar i kultur och samhälle. Det innebär att genusvetenskap är den näst mest sökta fristående kursen på hela Göteborgs universitet.

Kajsa Widegren– Vi ser ett ökat intresse både för feminism och antirasistiskt motstånd i samhället idag, säger Kajsa Widegren, studierektor för genusvetenskap på Institutionen för kulturvetenskaper. Intersektionalitetsbegreppet som undersöker hur olika typer av maktordningar samverkar med varandra har tidigare varit till största delen en inom-akademisk angelägenhet, men nu märker vi att begreppet också används inom politiken och i olika sociala rörelser. Det tror jag ökar behovet av att lära mer och att få fördjupa sig i de här frågorna.

Kommer trenden hålla i sig eller är detta en modefluga?
– Jag ser detta som en del av en större samhällsförändring, så jag tror det kommer hålla i sig. I år är det ju stort fokus på politiska frågor i och med att det är val så kanske har vi en topp i år. Men politiska frågor borde ju diskuteras hela tiden, så jag hoppas att det håller i sig.

Hur möter ni detta stora söktryck?
– Vi ger grundkursen i genusvetenskap både på hösten och på våren så kommer man inte in nu i höst kan studenterna söka den igen till våren.